Mediahantering Cosmic
Här hittar du vanliga frågor om mediahantering i Cosmic.
Saknar du något svar nedan, rutinen Beställning och svar i Cosmic – Platina id 09-859697 (pdf).
Mediahantering – chefer
I en mediaundersökning med direktkopplad utrustning kommer bilderna (via nätverksuppkopplingen) att laddas upp av utrustningen efter undersökningen är genomförd. Observera att en mediaundersökning måste vara skapad i Cosmic först och att det måste finnas en ansvarig vårdpersonal för mediaundersökningen.
Om undersökningen är skapad via bokningsunderlaget behöver bokningsunderlaget uppdateras med en vårdpersonal innan bilderna laddas över. Det kan göras i tidboken innan patienten anlänt, eller via Vårdkontakt och efterregistrering (kassan).
I en mediaundersökning med fristående utrustning skapar användaren en mediaundersökning, alternativt öppnar upp en redan skapad undersökning. För en ny mediaundersökning väljs "Ladda upp filer". Om det redan finns en mediaundersökning skapad klickar man på de tre prickarna till höger om undersökningsraden och väljer "Importera media/ Ladda upp filer" och väljer mediafilerna via Cosmics utforskare.
Tryck sedan på "Ladda upp" och dialogrutan stängs. Gå in i vyn Mediaundersökningar och klicka på "Uppdatera" (det kan ta cirka en halvminut) och kontrollera att undersökningen har ändrat status till "Media finns". Dubbelklicka på raden för att öppna mediaundersökningen och kontrollera att bilderna laddats upp.
Dokument: PDF
Foto: JPG, TIFF, BMP, GIF, PNG
Film: MP4 Video, AVI, FLV. MPEG, 3GP, OGV, WEBM
En mediaundersökning med fristående utrustning skapas i Cosmic. För att hämta in filen från Min Vård Gävleborg kan du använda funktionen drag and drop. Det görs genom att markera mediafilen i Min Vård Gävleborg och sedan dra in den till dialogfönstret "Ladda upp filer" i Cosmic.
För att drag and drop-funktionen ska fungera är det mycket viktigt att skrivbordsklienten av Cosmic används eller Cosmic som öppnats via VDI-miljöerna Extern Primärvård och Anställda. Det som kallas vCosmic fungerar inte med drag and drop.
Direktkopplad utrustning innebär att modaliteten (exempelvis ultraljudsapparaten) har kopplats till den mediaundersökning som skapats i Cosmic och även till det anslutna mediaarkivet. Överföring av media mellan utrustningen och Cosmic sker automatiskt och ingen manuell import krävs.
Fristående utrustning har ingen automatisk koppling till Cosmic (exempelvis minneskortet från en kamera). Efter att media har skapats behöver mediafilen manuellt kopplas till en mediaundersökning i Cosmic av användaren.
Skapad – När en mediaundersökning är skapad via ett bokningsunderlag får undersökningen alltid status ”Skapad”. Om bokningsunderlaget tas bort får mediaundersökningen status "Avbokad" i vyn mediaundersökningar.
Planerad – När mediaundersökningen skapas manuellt via Ny mediaundersökning och sparas, får den status ”Planerad”. I det här skedet är ingen information skickad till mediaarkivet och det går att ändra i mediaundersökningens information.
Bokad – När en mediaundersökning är skapad via ett automatiskt flöde som har bokats i tidboken får den status ”Bokad”. Även en manuellt skapad mediaundersökning med direktkopplad utrustning, som sparats via valet ”Spara och skicka till utrustning”, får status ”Bokad”. I denna status har informationen skickats till mediaarkivet och det är inte längre möjligt att redigera undersökningsinformationen via vyn Mediaundersökningar. Det går dock att uppdatera t.ex ansvarig vårdpersonal via Tidboken/Bokningsunderlaget.
Media finns – När media är importerad till mediaundersökningen och har sparats i mediaarkivet får den status ”Media finns”. När en undersökning fått denna status kan den inte avbokas eller makuleras direkt av användaren
Makulerad – När mediaundersökningen är makulerad får den status ”Makulerad”. Det går att makulera alla undersökningar, förutom de med status ”Media finns”. Har undersökningen status ”Media finns”, kan undersökningens status endast ändras till ”Ska makuleras”.
Ska makuleras – När mediaundersökningen har mediafiler kopplat till sig och har status "Media finns" kan den endast ändras till "Ska makuleras" Se punkten Hur makulerar jag en undersökning.
Avbokad – Mediaundersökning får status ”Avbokad” när den tas bort ifrån ett bokningsunderlag med status skapad, planerad, bokad eller om den aktivt avbokas via vyn Tidbok eller Mediaundersökningar. Mediaundersökningar utan media och som passerat undersökningsdatumet med mer än 14 dagar får också status "Avbokad"
Om en undersökningsrad har röd text indikerar det att något är fel. Klicka på de tre prickarna till höger om raden och välj "Hantera fel" och sedan "Visa felmeddelanden" för att få mer information.
För att koppla en mediaundersökning till en journalanteckning används gemsymbolen (bredvid sökorden). Klicka på gemet för att öppna dialogrutan "Lägg till mediaundersökning". En redan skapad mediaundersökning kan kopplas till journalanteckningen, alternativt så kan en helt ny mediaundersökning skapas.
Mediafiler kan ses via vyn Mediaundersökningar. Där finns alla mediaundersökningar kopplade till olika enheter alternativt kopplade till en specifik patient. Via filtreringsfunktionen kan sökningen förfinas ytterligare. Dubbelklicka på undersökningsraden för att se mediafilerna. Om du måste jämföra bilder från olika undersökningar väljer du något av menyvalen "PACS UniView" eller "PACS".
Alla mediafiler lagras på samma ställe "Mediaarkivet" (kallas ibland "VNA", "PACS" eller "SECTRA") men kan ses via olika visare. I Cosmic är;
PACS UniView – menyvalet som öppnar mediavisaren "UniView". UniView är standardvisare i Cosmic för de flesta enheter då den motsvarar visaren i Picsara och den går snabbast att öppna.
PACS – menyvalet som öppnar mediavisaren "IDS7", den mest avancerade av mediavisarna.
Picsara finns som ett uthopp från Cosmic. Alla som tidigare haft behörighet till Picsara har fortsatt läsbehörighet. Några verksamheter fortsätter använda Picsara för enstaka undersökningar som kräver capture-funktion samt för lagring av synnerligen känsliga bilder. Det som lagrats i Picsara återfinns inte via Mediaundersökningar, menyvalen "PACS UniView" eller "PACS" då de lagras i olika mediaarkiv utan koppling till varandra.
Din profil kan behöva uppdateras av IT. Lägg ett ärende i supportcenter och beskriv din problematik.
Via knappen "Fler filter" går det att söka på till exempel en specifik typ av undersökning eller utrustning.
Vyn Mediaundersökningar visas utifrån den enhet du loggat in mot. Via rullisten Mediaenhet kan ytterligare verksamhetsområden läggas till i urvalet. Om du fortsatt inte återfinner det du söker, kontrollera att inget filter ligger kvar sedan tidigare på knappen "Fler filter".
Via de tre prickarna till höger i vyn Mediaundersökningar kan du välja att makulera mediaundersökningar. Om det ligger mediafiler i en undersökning kan status endast ändras till "Ska makuleras". Det är viktigt att skriva en tydlig orsak till makuleringen och vad som ska göras med mediafilerna.
Exempelvis om de ska tas bort eller om bilderna behöver flyttas till en annan undersökning eller en annan patient. En dialogruta kommer dyka upp med uppmaning om att kontakta administratör, det gör användaren genom att lägga ett ärende i Supportcenter. Skriv undersökningsnummer (exempelvis SECRGB00000000) och beskriv tydligt vad som ska göras med mediafilerna.
Om en undersökningsrad har röd text indikerar det att något är fel. Klicka på de tre prickarna till höger om raden och välj "Hantera fel" och sedan "Visa felmeddelanden" för att få mer information.