Remisser
Här hittar du vanliga frågor om remisser i Cosmic.
Remisser
Nej, det kan vi inte göra. Rekommendationen är att avvisa remissen, och mottagaren kan sedan återanvända den och skicka den till rätt enhet.
Ja, om ett tidigare samarbete finns mellan vårdenhet, kan remissen vidarebefordras. Det kräver dock en överenskommelse om detta.
Huset visas som grått eftersom enheten inte är konfigurerad för att ta emot remisser. Rekommendationen är att kontakta enheten för vägledning, så att det blir tydligt vilken enhet remissen ska skickas till. Till exempel, om strokeavdelningen inte kan ta emot remisser, kan remissen sannolikt skickas till strokemottagningen istället.
För nya remisser eller ändringar av befintliga remisser behöver ärendet tas vidare till SUSSA gemensam konfiguration. En mall för denna typ av ändringar kommer snart att tas i drift.
Nej, inte till remittent inom regionen. Kommer remiss utifrån så behövs remissbekräftelse. Patienterna ska få sin remissbekräftelse som vanligt.
Ja, remittenten ser det i vyn osignerat och ovidimerat. I vyn Utgående remisser ser man att remissraden blivit gråmarkerad och status ändrats till -2.
Nej.
Ja, vissa labremisser kan skickas till andra regioner, och vi använder samma arbetssätt som tidigare.
Observera de nya begreppen inom regionen:
- Beställning och svar (BoS) – när den görs inom regionen.
- Labremiss – när den görs utanför regionen.
För mer information, se provtagningsanvisningar för respektive analys.
Länkar till laboratorium och provtagningsanvisningar i andra regioner
En vårdbegäran – både från patient (egenremiss) och privat vårdgivare – leder till ett vårdåtagande.
Nej. Alla remisser, även diktat, ska kopplas till en befintlig vårdkontakt. Om diktatet skrivs efter ett besök, bör det kopplas till den kontakt som redan finns för besöket – undvik att samla allt i en och samma kontakt.
Nej, du kan inte själv lägga till mottagare. Först måste mottagaren beställas till regionen – därefter lägger Cambio till enheten.
Ja, så länge remissen inte har accepterats och du har rätt att signera den.
Det är en markering som visar att remissen inte ska leda till vidare åtgärd – men remissen avslutas inte tekniskt. Du behöver fortfarande hantera och avsluta den korrekt.
Det stämmer – valet avslutar inte remissen. Det är enbart ett bedömningsval som behöver följas upp med rätt åtgärd, till exempel att inte kalla patienten.
Nej, tyvärr sparas inte kolumninställningar – detta är en känd begränsning.
Nej. Däremot kan remisser kopplas ihop, där en har planerad åtgärd. På så vis får båda remittenterna svar. Detta gäller vårdbegäran – konsultationsremisser kan inte kopplas.
Avregistrera = vårdbehovet finns inte längre, patienten avstår eller har avlidit.
Avsluta = remissen är omhändertagen och ett slutsvar skickas.
Det efterfrågas tydligare vägledning kring när remisser bör accepteras eller inte, och hur remisser kan kopplas ihop vid behov. Detta är under arbete.
Välj ett alternativ som motsvarar orsaken till att remissen avslutas – till exempel ”åtgärd planerad”.
De kan inte kopplas ihop – systemet tillåter inte detta.
Remisser kan inte kopplas automatiskt i dessa fall – detta är ett känt problem.
Ja, systemet visar det datum du är inloggad – alltså dagens datum.
Vanligtvis avses:
Fel instans = fel mottagare
Fel indikation = fel orsak till remissen
Välj "Extern enhet" och skriv adressen manuellt i meddelandefältet.
Det är en intern markering. Om remissbekräftelse registreras i bedömningsfliken används den i stället.
- Kommentar i Inkommande remisser: syns endast inom den mottagande enheten.
- Kommentar i Utgående remisser: syns endast inom den avsändande enheten.
- Remittenten ser aldrig administrativa kommentarer.